pyssykylanuistelijat.com

Reissuraportteja

Kauden 2014 avaus Inarijärvellä

Tulosta

Käytiin veli Tuomon kanssa korkaamassa kausi auki helatortaina. Aamulla klo 07 Skoda ohitti Neste Alatalon Silver foxin seuratessa trailerilla. Noin 930 olimme Veskoniemessä, jossa oli hyvinkin hiljaista.

Suuntasimme Jokisuun- ja Nuoransuunselille. Yllätyimme veden lämmöistä positiivisesti. Lämmöt olivat 9 asteen paremmalla puolen. Etappiajon päätteeksi vene seis ja aloimme miettimään viehevalintoja. Päädyimme vaappupainoiteeseen tarjontaan höystettynä parilla pellillä.

Kauden ensimmäinen vieheidenlasku oli "yllättäen" suhteellisen kankeaa, mutta lopulta vieheet saatiin veteen. Keli oli liiankin hyvä, pilvetön taivas ja rasvatyven järvi. Lämpötila noin 14 astetta.

Noin 3 tunnin ja parin hauenpulikan jälkeen takilavapa nytkähti ja jarru parkaisi. Kala vei siiman ulos ihan mukavasti ja hyppäsi kerran. Hypyn jälkeen saimme varmuuden "hyvän" kokoisesta taimenesta. Pitkällisen ja osin sekoiluakin sisältäneen väsytyksen jälkeen haavin saatiin 2,7 kg painanut pulska järvitaimen.

Fiilikset olivat katossa ja intoa tuli reilusti lisää. Kävimme välissä rannalla ruoanlaitossa ja kahvinkeitossa. Uistelimme kello 2130 asti, mutta muuta emme saaneet. Siitä huolimatta kotimatkalla oli hyvä mieli. Mukava päivä järvellä ja bonuksena hyvä taimen.

PS. Ottivieheenä rapalan original 11 cm, väri RT (rainbow trout). Yritän laittaa kuvan galleriaan...

Viimeksi päivitetty 08.06.2014 09:42

Taimenmestaruus 2011

Mäkelän venekunnalle Taimenmestaruus.  Kakkosena Kilpimaa

Pyssykylän Taimenmestaruuskisa Inarilla vietiin läpi loistavassa syyssäässä, lämmintä 15 asteen hujakoilla ja vesi vähän alle 14 mikä lienee osasyynä vaatimattomaan tulostasoon. Veneitä ja henkilöitä kisaan osallistui (Wallaskivi 3, Kilpimaa2, Kuukasjärvi3, Haapanen2, Naasko2, Sammeli3, Kumpula3, Mäkelä2) 8 venekuntaa, joissa 20 miehistön jäsentä. Kisahan alkoi jo pe iltana jolloin joukot kokoontuivat Inarin lomakylään ja josta siirryttiin illan kuluessa Rantamariin hiomaan kisataktiikoita. Joko paikan valinta tai illan aikana nautitut noitajuomat aiheuttivat sen, että fressinä aamulla saapunut Mäkelän venekunta korjasi lauantain potin, joka riitti myös kokonaiskisan voittoon. Muilla venekunnilla oli kyllä tapahtumia, alamittaisia, pohjatärppejä aina pieniin tulipaloihin saakka. Muutaman tunnin pelkän viehelukon uittamisestakin kuultiin, kun viehe oli unohtunut veneen pöydälle. Sopulivaelluksesta näkyi selvät havainnot niiden ollessa järvenselällä vaelluksellaan.

Kalamiesten imagoa ylläpiti taaskin Naaskon venekunta, joka nosti 5,2 taimenen veneeseen, mutta tunnin kisan päättymisen jälkeen. Kisan jälkeen kokoonnuttiin varatulle saunavuorolle, jossa kerrottiin ja kuunneltiin päivän ”parhaimmat” tärpit.
Tämä kaikki aiheutti sen, että oli aika uuteen taktiikkapalaveriin Rantamarissa, palaveria tuki Rakennus-Sompio Oy:n sponsoroima maittava illallinen. Sunnuntaiaamun lähtö oli sallittu jo aamu kuudelta ja hyvin olivatkin venekunnat liikkeellä, Sammelin miehistön ihmetytellessä asiaa kömpiessään veneelleen hiukan ennen yhdeksää, jolloin kaikki muut olivat  häipyneen järvelle, Kilpimaan venekunta mukaan lukien. Kohta alkoikin Kilpimaan suunnasta kantautua kalauutisia, oli vedetty jo kolme taimenta kyytiin ennen kymmentä, tosin vain yksi mitan täyttävä. Punnitukseen klo 14 ei sitten muita kaljoja tuotukaan. Mäkelän lauantaina saama nieriä oli kuitenkin 150g painavampi, joten kiertopalkinto, joka oli jo Kilpimaalle katkolla jäi kuitenkin nyt Mäkelän venekunnan haltuun seuraavaksi kaudeksi.

Viimeksi päivitetty 01.09.2014 18:02

Inarijärvi 10.-13.8.2010

Tulosta

Olin Inarilla 10.-13.8. Ilmat olivat poutaiset ja lämpötila oli 15-20 asteen välillä. Tuuli pyöri suuntaan jos toiseen, mutta oli maksimissaan 6 m/s. Tiistain ja keski-viikon olin Kapaselkien ja Ukonselän puolella ja torstain Kasarilla. Perjantaina en enään uistatellut.

Saalista ei tullut määrällisesti paljoa (1/pv), mutta kalat olivat mukavan kokoisia. Tiistaina sain 2850g painavan taimenen takilasta 12 metristä. Keskiviikkona tuli 1450g järvilohi plaanarista 50g painon takaa. Torstaina sain 1800g painaneen taimenen plaanarista 100g painon takaa. Ottivieheinä olivat porkkalan kuokat ja tiuran pellit. Vetonopeus oli 3,5-4 km/h. Vaappua en vetänyt koko aikana. Yhteinen tekijä kaikkien kalojen saannille oli tuulen alta, rannan läheisyydestä.

P.S. Yksin haaviaminen on kiva opetella 2850g taimenella.